20070318

Att ta populärkultur på allvar

Magnus Borg berättar i Piteå-Tidningen att Expressen refererar till hans artikel i tidskriften Komma (artikeln finns inte på nätet) om Carolas sångteknik.

Men alla positiva yttranden från den ursprungliga artikeln är totalt borta, skriver Borg. Istället beskrivs Carolas röstproblem som självförvållade, att hon genom dålig sångteknik ska ha förstört sin egen röst. Alla citat med negativ innebörd finns med och en del är felaktigt omskrivna. I Borgs artikel ska det inte heller ha stått något om Carolas ”barnsliga” sång eller att rösten skulle vara förstörd.

Sedan 1990 har Borg lyssnat på Carola hängivet och i stor beundran har han sedan 1993 varit på 13 konserter. Artikeln är en personlig hyllning till Carola där han i kronologisk ordning räknar upp alla goda minnen han har av Carolas röst. ”För det personliga tilltalet har jag lämnat ut mig avsevärt och beskrivit hur jag genom Carolas röst alltid når ett andligt tillstånd av frid”, skriver han.

Genom sina journaliststudier vid universitet förstår Borg att ”Expressen fungerar så här – ofta på fel sida om upphovsrättslagen”.
Känslan av att min text blivit styckad och rullad i skiten kommer jag aldrig att glömma, och det är därför jag menar allvar när jag säger att om jag någonsin blir erbjuden ett jobb på Aftonbladets eller Expressens nöjesredaktioner skulle jag tacka nej. Å det starkaste.

Inga kommentarer: